Slavnost Těla a Krve Páně – Boží Tělo
Doporučený svátek. Možnost získat plnomocné odpustky.
Svátek Těla a Krve Páně – Boží Tělo
Počátky slavení tohoto svátku souvisejí se sílícím kultem svátosti oltářní (eucharistie) ve 13. století. Zdůrazňovala se reálná přítomnost Kristova v konsekrovaném chlebu. Tuto tendenci podpořily např. opakovaná vidění augustiniánské řeholnice Juliany z Lutychu (Liège) z roku 1209, jíž se opakovaně zjevoval zářivý měsíční kotouč s jedním tmavým místem, což mělo být znamením chybějícího eucharistického svátku. Dále např. při pouti českého kněze Petra, probošta Vyšehradské kapituly, kterou konal r. 1263 s cílem vyprosit si osvobození od pochybností při transsubstanciaci (proměňování), došlo v italské Bolseně k události, kdy mu v rukou proměňovaná hostie začala krvácet (tzv. Mše v Bolseně). O tom byl informován Papež Urban IV. a roku 1264 ustanovil eucharistický svátek pro celou církev. Na tvorbě bohoslužebných textů se podílel sv. Tomáš Akvinský (sekvence Lauda Sion Salvatorem – Sióne chval Spasitele, Adoro te devote, Verbum supernum prodiens – O salutaris hostia, Pange lingua a Sacris solemniis (Panis angelicus). Svátek připadá na čtvrtek po Svatém Duchu, před evangeliem zní jedna ze čtyř z historicky stovek existujících tzv. sekvencí: Lauda Sion Salvatorem. Na Svaté Hoře se – kromě oslavy při čtvrteční liturgii – koná Oslava Božího těla navíc v neděli (na níž se překládají větší svátky např. v malých farnostech, kde není slavena mše ve všední dny anebo z ohledu na věřící, kteří se během týdne z pracovních důvodů nemohou jejího slavení zúčastnit).
V případě Svaté Hory se nedělní oslava koná při mši sv. v 9.00 hodin a zahrnuje slavnostní mši u Korunovačního oltáře a následný eucharistický průvod, v jehož čele je nesena monstrance s konsekrovanou (proměněnou) hostií. Konají se čtyři zastavení u vyzdobených oltářů v ambitu, kde jsou čteny úryvky s evangelia ve vztahu k eucharistii, přednášeny prosby a vše je vždy zakončeno požehnáním Svátostí.